Fremtidens efteruddannelse
RESUME: Faglig udvikling både hos den enkelte læge og i den fælles faglige udvikling af praksis opstår ofte i relation til behandling af enkelte patienter, når problemstillinger drøftes, og man i fællesskab når frem til nye erkendelser. Forskningen har da også vist, at praksisnær undervisning sammenlignet med traditionel undervisning har en høj positiv indvirkning på klinisk praksis. I denne artikel diskuterer de to forfattere de forskelige former for efteruddannelse; selvvalgt efteruddannelse, systematisk efteruddannelse og den gruppebaserede efteruddannelse. Den systematiske efteruddannelse er ny, aftalt i OK-14-overenskomsten. En behovsanalyse har afdækket en række efteruddannelsestemaer fordelt på fem kursusprogrambeskrivelser af hver tre dages varighed. Forfatterne diskuterer, hvorvidt læger altid er i stand til selv at erkende egne læringsbehov, og beskriver, at der ikke er viden om, hvor stort eller lille ”problemet” med efteruddannelsesønsker vs. efteruddannelsesbehov er i Danmark.
Af: Gunver Lillevang og Niels Kristian Kjær